Sluiten

Een woning of grond kopen? Niet zonder notaris!

Een woning of grond kopen? Niet zonder notaris!
 

“Wat weet u over een notaris?”

Bij De Slimste Mens zouden de vijf kernwoorden misschien nog geraden worden, maar wat weten we écht over dit beroep? Mensen die een grond of woning willen kopen, kunnen nu maar beter opletten, want hun plan kan enkel slagen als ze ook bij een notaris geweest zijn.

Het was niet anders voor Dries Geuens, die een huis kocht om het daarna te verbouwen. Toen Dries een woning met grond te koop zag staan in Hallaar, was hij er meteen van overtuigd dat hij het huis mooi zou kunnen renoveren en er een garage bij zou kunnen plaatsen voor zijn autobedrijfje.

“Omdat mijn vader de verkopers kende, namen we eerst contact op met hen. Zij verwezen ons door naar het immobiliënkantoor dat de verkoop in handen had en ze moedigden ons aan om een bod uit te brengen. Op dat moment dacht ik nog niet echt aan een notaris.”

Advies nodig? Een notaris biedt hulp

 

Notaris Carol Bohyn, woordvoerder van www.notaris.be, is niet verbaasd:

Het gebeurt maar zelden dat mensen voor ze een bod doen al bij een notaris aankloppen. Toch kunnen we in die fase ook een meerwaarde betekenen. Wie wil weten wat er precies wel en niet vermeld moet worden als je een bod uitbrengt, kan bijvoorbeeld al bij ons terecht. "

"In dat geval informeren we ook op voorhand al bij de makelaar en stedenbouw, of alles op wettelijk vlak in orde is, zodat je met een gerust hart een bod kunt uitbrengen. Bovendien kunnen wij documenten als aankoopopties en aankoopbeloftes – die wel eens door elkaar gehaald worden – vertalen naar mensentaal.
” 

Het officiële gedeelte

 

Daarna begint het verplichte gedeelte: de notaris leest het ontwerp van het compromis na, dat door de makelaar of de notaris van de verkoper werd opgesteld.

Toen ik hoorde dat mijn bod aanvaard werd, heb ik samen met de verkopers bij de makelaar afgesproken om daar de koopovereenkomst te ondertekenen”, gaat Dries verder.

Voor verdere regelingen zou ik een notaris nodig hebben. Ik heb toen de notaris van de verkopers gekozen, omdat die al heel wat documenten van de woning had.

Toestemming om te lenen

 

Ook voor de lening die Dries nodig had om het huis te kunnen kopen en verbouwen, moest hij beroep doen op zijn notaris. Carol Bohyn legt uit waarom:


De bank vraagt een hypotheek, en de kredietakte daarvoor wordt door de notaris opgemaakt. In dat geval wordt ook onder andere de stedenbouwkundige informatie, de hypothecaire en kadastrale toestand en de fiscale situatie nagekeken, om de bank gerust te stellen. Er moet ook een vergunning voorgelegd kunnen worden, voordat de bank geld kan vrijgeven.

De officiële aankoopakte in mensentaal

 

Binnen de vier maanden na het tekenen van de koopovereenkomst moeten de verschillende partijen de verkoop- en aankoopakte getekend hebben. "Die akte bereiden de notaris en zijn medewerkers voor. Hiervoor moeten zij nog heel wat verdere opzoekingen en formaliteiten afwerken”, verduidelijkt notaris Bohyn. 

Dries Geuens hoefde niet lang op de aankoopakte te wachten: “Na enkele weken kon ik al bij de notaris langsgaan om de akte te tekenen. Ik begreep de inhoud van het document niet helemaal, maar mijn notaris heeft me alles op een rustige en duidelijke manier uitgelegd.

Administratie, administratie, administratie

 

“Daarna stopt het voor de cliënt”, vervolgt notaris Bohyn, “maar voor ons start er nog een administratieve wandeling langs registratiekantoor, hypotheekkantoor, een eventuele syndicus en overheden. Pas als dat allemaal rond is, sturen we een kopij van de eigendomsakte op naar de kopers, vandaar dat daar soms een tijdje tussenzit.”

Waarom is een notaris zo belangrijk?

De reden waarom begeleiding van de notaris nodig is bij vastgoedverhandeling is eenvoudig. Elke vastgoedtransactie moet verwerkt worden op het hypotheekkantoor, en dat kan enkel met notariële akten.

In theorie zou je je huis kunnen kopen door het op een bierviltje te zetten, maar dan is de verkoop niet doorgegeven aan het hypotheekkantoor. Als de verkoper schulden maakt, dan kan er in een extreem geval beslag worden gelegd op de woning die je hebt gekocht, want die staat officieel nog op zijn naam.

 


Een overschrijving van de eigendomstitel van de woning op het hypotheekkantoor zorgt er dus voor dat jouw eigendomstitel ‘tegenwerpelijk’ wordt aan de wereld. Jouw eigendomsaanspraak wordt als het ware beschermd tegen eventuele aanspraken die andere mensen zouden kunnen maken.

Bovendien zorgt de notaris voor verduidelijking en zekerheid omtrent de verkooptransactie. Hij controleert, adviseert en ondertekent mee.

 

Van koopovereenkomst tot aankoopakte

 

  1. Vraag een notaris om advies
  2. Een lening nodig? De notaris ontvangt het kredietdossier van de bank
  3. De notaris vraagt attesten en inlichtingen bij de administraties zodat de overeenkomst rechtszeker opgesteld kan worden.
  4. Ondertekening van de verkoopovereenkomst
  5. De notaris bereidt de aankoopakte voor
  6. De notaris maakt de ontwerpakte op
  7. Je ondertekent de aankoopakte en krijgt de sleutels.
    Opgelet: dit moet binnen de 4 maanden na het ondertekenen van de verkoopovereenkomst gebeuren
  8. De notaris laat de akte registeren